آخرین اخبار

كد مطلب: 3024۱۲۱۱۹۷
تاريخ انتشار: یکشنبه, ۳ شهریور

گزارشی از جلسه برپایی نمایشگاه بهاره ۹۷ در شهرستان شهریار

نمایشگاه های بهاره با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان در بسیاری از مناطق کشور برگزار شد،اما ظاهرا اهداف این امر به نحو شایسته ای محقق نشده و حداقل اینکه مردم و غرفه داران در برخی موارد نسبت به کیفیت برگزاری آن انتقادات جدی را مطرح می کنند. نمایشگاه های بهاره از نمونه دستورکارهایی است که با هدف تنظیم بازار و عرضه محصولات و اقلام متنوع اعم از کیف،پوشاک،مواد ...

نمایشگاه های بهاره با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان در بسیاری از مناطق کشور برگزار شد،اما ظاهرا اهداف این امر به نحو شایسته ای محقق نشده و حداقل اینکه مردم و غرفه داران در برخی موارد نسبت به کیفیت برگزاری آن انتقادات جدی را مطرح می کنند.

020

نمایشگاه های بهاره از نمونه دستورکارهایی است که با هدف تنظیم بازار و عرضه محصولات و اقلام متنوع اعم از کیف،پوشاک،مواد غذایی و…عملیاتی می شود.

در جلسه ای که در این ارتباط در محل اجلاس اتاق اصناف شهرستان شهریار با حضور رئیس و معاونت محترم اداره صنعت و معدن و تجارت ‌، اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف شهریار و روسای اتحادیه های مرتبط  با نمایشگاه بهاره  برگزار گردید ،ربررسی کارکرد و باید و نبایدهای نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در جلسه کارگروه نمایشگاه بهاره شهریارافزون بر یک دهه از متداول شدن برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و خدمات در شهرهای مختلف کشور با هدفهایی همچون تنظیم بازار داخلی، تعدیل قیمت کالاهای ضروری و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گذرد.

 

مصلحی رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهریار؛

طی این مدت این نمایشگاهها در مقاطع زمانی خاص به ویژه ایام منتهی به نوروز، آغاز سال تحصیلی و نیز ماه مبارک رمضان برپا شده اند.

اتاق اصناف شهریار

از دیگر دلایل نیز این است که نمایشگاههای عرضه مستقیم یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بازار و مهار گرانی هستند که با عرضه کالاهای ارزانتر از نرخ بازار، با ایجاد فضای رقابتی بین صنوف تا حد قابل قبولی قیمت و کیفیت کالاها عرضه شده را بهتر می کنند. از سوی دیگر نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با عرضه تمامی مایحتاج یک فصل یا مقطع زمانی خاص مانند شب عید، فصل بازگشایی مدارس یا ماه رمضان مردم در یک محل باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های رفت و آمد و کمک به کاهش ترافیک در سطح شهر می شوند. بر این اساس نمایشگاههای عرضه مستقیم کالای بهاره، پاییزه و ضیافت ابزار دولت برای مدیریت بازار هستند که با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداریها، اتاق اصناف، اتاق تعاون، شهرداریها و پلیس اماکن عمومی تحت نظر فرمانداریها برنامه ریزی و برگزار می شوند. میزان رضایت بازاریان و مردم از کارکرد نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و جنبه های مثبت و منفی این رویداد تجاری موضوعی بود که در میزگرد تخصصی  با حضور متولیان دولتی و بخش خصوصی این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت در این چارچوب ریاست و معاونت محترم اداره صنعت و معدن و تجارت  شهریار ، هیئت رئیسه اتاق اصناف ، روسای اتحادیه مریوطه و هییت مدیره اتحادیه ها و باتجربه ها در برگزاری نمایشگاه حضور یافتند.

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا محل مراجعه بیشترین جمعیت در بین نمایشگاهها ریاست اداره  صنعت، معدن و تجارت شهریار می گوید: سالانه چندین نمایشگاه کالا و خدمات در این شهرستان برگزار می شود که در بین آنها نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا بیشترین مراجعه کننده و مخاطب را دارند.

جناب آقای مصلحی افزود: نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا شامل سه نمایشگاه بهاره، پاییزه و ضیافت اواخر تابستان، اواخر فصل زمستان و در ماه مبارک رمضان برگزار می شوند و کالای کارشناسی شده از نظر قیمت و کیفیت را عرضه می کنند.

وی در ادامه گفت: عموما نمایشگاهها به دو بخش داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی تقسیم می شوند، نمایشگاههای داخلی نیز شامل چند گروه خاص تقسیم می باشند که بخش اول آن نمایشگاههایی است که محل نمایش و معرفی توانمندیهای استان در یک یا چند گروه خاص کالایی می باشد و می تواند مخاب خاص یا عام داشته باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهریار افزود: گروه دیگر نمایشگاههای داخلی نمایشگاههای تخصصی شهرستانی معرف یک حوزه تخصصی از کالا و خدمات هستند که مخاطبین خاص دارند و گروه سوم نمایشگاهها نیز مربوط به عرضه مستقیم کالا هستند که به صورت ویژه با هدف تامین کالا در مقاطع زمانی ویژه برای اقشار متوسط به پایین جامعه، تنظیم بازار و تعدیل قیمتها در گروههای کالایی خاص برگزار می شوند.

وی ادامه داد: سایر نمایشگاههای کالا با هدف معرفی توانمندیهای یک منطقه جغرافیایی، کمک به تعاملات بازرگانی، افزایش صادرات، رونق بازار و تولید داخل در یک حوزه خاص از کالا و خدمات برپا می شوند لذا فروش کالا را دنبال نمی کنند در حالی که در برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا ‘فروش’ هدف اصلی است. او هدف دیگر نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را حذف یا کاهش واسطه های غیرضروری ذکر و بیان کرد: بر این اساس کالا مستقیما از تولیدکنندگان صنعتی یا صنفی یا مراکز پخش و توزیع به دست مصرف کننده می رسد و هزینه های توزیع کالا کاهش یابد.

IMG_9549

رحمت حیدری افزود: بر خرید کالای ایرانی به ویژه پوشاک از سوی مصرف کنندگان در نمایشگاه بهاره سال جاری تاکید شده است.

 

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی در چنین نمایشگاه هایی ارائه می شود، اظهارداشت: نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا به مناسبت سال جدید در پنج نقطه تهران برپا خواهد شد.

 

سرپرست اتاق اصناف شهرستان شهریار  ادامه داد:  جانمایی و ثبت نام از غرفه داران از سه شنبه ۱۶ بهمن ماه انجام می پذیرد و تاریخ  و مکان دقیق نمایشگاه بهاره ۹۷ از طریق سایت اتاق اصناف به اطلاع عموم مرساند .

 

 

وی با تاکید بر اینکه بخش نظارت بازرسی اصناف بر کاهالای عرضه شده در نمایشگاه مورد نظر نظارت خواهند کرد، گفت: پوشاک، کفش، آجیل، خشکبار و خواروبار از اقلام مورد عرضه در نمایشگاه بهاره پیش رو است.

 

حیدری افزود: از اهداف برگزاری نمایشگاه بهاره، عرضه کالا در شرایط آسانتر و با قیمت پایین تر است به طوری که پنج تا ۲۵ درصد تخفیف در این نمایشگاه برای خریداران در نظر گرفته می شود.

 

وی با بیان اینکه هر کالایی که در سطح نمایشگاه های بهاره عرضه مستقیم کالا عرضه خواهد شد زیر نظر اتحادیه های مربوطه کارشناسی و قیمت گذاری می شود.

بهرامی

عین الله بهرامی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهریار در این ارتباط افزود : با توجه به اینکه در آستانه ورود به ماه های پایانی سال هستیم، باید مسئولان تأمین مایحتاج مردم  را که از مسؤلیتهای اصلی و ذاتیشان است، انجام دهند؛ باید همه کارها با برنامه ریزی درست انجام شود که با مشکل مواجه نشویم و با توجه به اینکه با ورود به ماه اسفند التهابی در بازار به وجود می آید و تقاضا برای اقلام و نیاز برای عرضه افزایش می یابد که باید بستر را برای روزهای پایان سال فراهم کنیم

بهرامی  تصریح کرد: در این مقطع که شاهد نوسانات ارز، طلا و سکه هستیم و عده ای از این امر به دنبال  سوءاستفاده هستند که منافع خود را از این طریق پیش ببرند.

بهرامی  تأکید کرد: مسئولان مربوطه نمایشگاه بهاره را برگزار کنند تا به مردم کمک شود و بتوانیم فشار اقتصادی را کاهش دهیم و همچنین مردم بتوانند دسترسی آسان به اقلام داشته باشند و اجناس با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود.

خادم

مسعود خادم عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف و رئیس اتحادیه کیف و کفش شهرستان شهریار :

برنامه ریزی درستی برای هدایت سرمایه ها وجود ندارد و در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی کشور و رکود اقتصادی سرمایه های کشور باید به سمت تولید حرکت کند  و سوق دادن سرمایه ها به سمت ایجاد مراکز توزیع کالا (نمایشگاه بهاره) در داخل شهر  اشتباه بزرگی است و صربه بزرگی به کسبه ای که ۱۱ ماه چشم به فروش شب عید دوخته اند.

 

مسعود خادم در گفت وگو با خبرنگار  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف شهریار با تاکید بر اهمیت و تقویت تولید داخلی کشور و رسیدن به خودکفایی اقتصادی افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط رکود اقتصادی ، نبود اشتغال و بالا بودن حجم بیکاری به خصوص در شهرهای کوچک جوانان به دلیل نبود کار به سمت ایجاد واحدهای صنفی روی آورده اند و در کنار آن دولت نیز با دادن مجوز برای ایجادنمایشگاه در داخل شهرهای مختلف بیشتر بر رکود بازار دامن زده است

وی در پایان تأمین نیازمندیهای روستاها را در ایام پایانی سال از دیگر برنامه ها مهم این شهرستان برشمرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه  در برخی از روستاها جمعیت کمی ساکن هستند اما باید برای آنها نیز امکانات خرید آسان را فراهم کنیم

IMG_9556

محمد عراقی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهریار :‌

شکل برگزاری، سیاستگذاری و نحوه برپایی و همچنین مخاطبین نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با سایر نمایشگاهها متفاوت و فعالیت آنها در مقاطع خاصی از سال مورد نیاز است تا بازار را برای مصرف کننده و تولید کننده رقابتی و در عین حال متعادل نماید.

 

وی افزود: مقاطعی از سال همچون روزهای پایانی آن یا اواخر شهریور ماه موعد بازگشایی مدارس و دانشگاهها، بازار با حجم وسیعی از تقاضا برای گروههای خاص کالایی مواجه می شود که اگر ساز و کار تعادل بخشی مانند نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در این مقاطع زمانی فعالیت نکند ممکن است جو بازار تحت تاثیر تقاضای وارده قرار بگیرد و قیمتها متاثر از تقاضا افزایش یابند.

IMG_9550

02عسگری

 


کلید واژه ها: